BAB
I
PENDAHULUAN
1.1.Latar
Belakang
Seni tari adalah seni yang
mengekspresikan nilai batin melalui gerak yang indah dari tubuh/fisik dan
mimik. Seni tari
secara umum memiliki aspek-aspek gerak, ritmis, keindahan, dan ekspresi. Selain
itu, seni tari memilki unsur-unsur ruang, tenaga, dan waktu. Ruang berhubungan
dengan posisi, tingkatan, dan jangkauan. Posisi berhubungan dengan arah hadap
dan arah gerak. Arah hadap, seperti menghadap kedepan, kebelakang, serong
kanan, dan serong kiri, arah gerak, contohnya menuju kedepan, kebelakang,
memutar, atau zigzag. Tingkatan berhubungan dengan tinggi rens\dahnya posisi
duduk dan level tinggi dengan posisi kaki dijinjitkan atau dengan
meloncatloncat,. Jangkauan berhubungan dengan gerak yang panjang atau pendek,
gerak yang besar atau kecil.
Tenaga
sangat dibutuhkan dalam seni tari karena dengan tenaga, tari yang ditampilkan
lebih kreatif. Tenaga dalam seni tari sangat berhubungan dengan rasa dan emosi,
bukan dengan kekuatan otot. Gerakan tari yang dikendalikan dan diatur dengan
tenaga yang berbeda-beda akan membangkitkan kesan yang mendalam, bukan hanya
bagi penonton, juga bagi si penari.
1.2.Rumusan
Masalah
1.
Apa yang dimaksud dengan tari melayu?
2.
Seperti apa sejarah tari melayu ?
3.
Jelaskan macam-macam tarian melayu !
4.
Jelaskan struktur dan estetika tari melayu !
1.3.Tujuan
1.
Untuk menjelaskan apa yang dimaksud
dengan tari melayu
2.
Untuk mengetahui seperti apa sejarah
tari melayu
3.
Untuk menjelaskan macam-macam tarian
melayu
4.
Dapat menjelaskan struktur dan estetika tari melayu
BAB
II
PEMBAHASAN
2.1.
Tari Melayu
Tari Melayu sudah
langka karena aus oleh perkembangan sosial ataupun gejala alamiah, terutama di
daerah asalnya, Sumatera Timur, sedangkan di lain pihak, ada gejala peninggalan
kebudayaan Melayu yang sudah tersebar jauh dari daerah asalnya. Dalam
pembicaraan sehari-hari tidak lagi ada keganjilan mengenai orkes Melayu, tari
Melayu, teater Melayu, lebih-lebih sastra Melayu yang melampaui batas daerah
asalnya itu. Dilihat dari kepentingan komunikasi, gejala pemekaran kebudayaan Melayu
telah menumbuhkan rasa persatuan dalam kehidupan kebangsaan kita. Dalam
sejarah, gejala ini dapat berkembang secara wajar dan telah menyadarkan kita
bahwa kebudayaan Melayu memiliki daya komunikasi yang efektif, sehingga mudah
mengalir dan diterima masyarakat.
Tari Melayu sebagai
kebudayaan pesisir telah mengalir menelusuri pantai Nusantara, ibarat pengantar
komunikasi rasa yang merata. Rasa yang mengalir kemudian lebur dan mengendap
dalam perantauannya. Pengendapan ini sangat terasa dalam musik, sedangkan dalam
unsur gerak bisa dirasakan melalui karakter dan sifat gerak tarinya. Komunikasi
rasa dalam tarian mempunyai daya yang lebih wajar dalam hubungan dan pergaulan
antarmanusia. Ia tidak memerlukan daya penyampaian yang rumit. Esensi penyampaiannya
terletak pada nilai spiritual. Sifatnya yang begitu sensitif dalam komunikasi
kebudayaan ini juga dapat membawa faktor negatif. Misalnya, cepat dicintai,
tetapi cepat pula dilupakan. Dalam konteks ini, munculnya tari Serampang XII
pada tahun 50-an yang geraknya bertolak dari unsur tari Melayu menarik untuk
dikaji.
2.2.
Macam-macam Tari Melayu
1.
Tari
Serampang Dua Belas
Merupakan
salah satu dari sekian banyak tarian yang berkembang di bawah Kesultanan
Serdang di Kabupaten Serdang Bedagai (dahulu Kabupaten Deli Serdang). Tari ini
merupakan jenis tari tradisional yang dimainkan sebagai tari pergaulan yang
mengandung pesan tentang perjalanan kisah anak muda dalam mencari jodoh, mulai
dari perkenalan sampai memasuki tahap pernikahan. Inilah salah satu cara masyarkat
Melayu Deli dalam mengajarkan tata cara pencarian jodoh kepada generasi muda.
Sehingga Tari Serampang Dua Belas menjadi kegemaran bagi generasi muda untuk
mempelajari proses yang akan dilalui nantinya jika ingin membangun mahligai
rumah tangga.
2. Tari
Sapu Tangan
Tarian Sapu Tangan
bertempo sedang, yaitu 2/4 namun sedikit lebih cepat. Sesuai dengan lagu
pengiringnya, yaitu lagu Cek Minah Sayang, tarian ini pun sering disebut
sebagai Tari Cek Minah Sayang. Ragam gerakan dalam tarian ini mirip dengan Tari
Kapri dari Tapanuli Tengah atau Tari Kaparinyo dari Minangkabau. Sebagaimana
namanya, tarian ini menggunakan sapu tangan dari awal hingga akhir
gerakan.Tarian ini menggambarkan kebiasaan masyarakat,
Misalnya dalam kegiatan
setelah panen. Kegiatan ini penuh dengan rasa kekeluargaan dan memiliki jiwa
gotong-royong yang tinggi. Nilai-nilai kearifan dan kebiasaan masyarakat Melayu
tersebut tercermin pada gerakan-gerakan dalam ragam tarian ini.
3. Tari
Zapin
Zapin
berasal dari bahasa arab yaitu "Zafn" yang mempunyai arti pergerakan
kaki cepat mengikut rentak pukulan. Zapin
merupakan khazanah tarian rumpun Melayu yang mendapat pengaruh dari Arab. Tarian
tradisional ini bersifat edukatif dan sekaligus menghibur,
digunakan sebagai media dakwah Islamiyah melalui syair lagu-lagu
zapin yang didendangkan.
4. Mak
Yong
Tarian Mak Yong yang berasal dari Patani di selatan Thailand
dicipta untuk hiburan kerabat DiRaja wanita, permaisuri serta puteri sewaktu
ketiadaan kerabat diRaja lelaki. Tarian ini menggabungkan drama romantis, serta
tarian dan nyanyian tradisional dengan gaya yang menawan, yang mengisahkan
zaman kegemilangan kesultanan Melayu
5. Tarian Lilin
Sebuah tarian yang
dipersembahkan oleh penari wanita sambil menatang lilin di dalam piring kecil
di atas telapak tangan mereka, dan memaparkan gerak-geri yang penuh dengan
kelembutan
6. Tarian
Cik Siti Wau Bulan
Pada musim menuai di negeri-negeri sebelah Pantai Timur
sering diadakan permainan seperti main gasing, main wau, rebana ubi, rebana
kertuk, rebana kayu dan lain-lain lagi. Bersempena dengan permainan wau maka
satu tarian yang diberi nama Cik Siti Wau Bulan telah dicipta. Dahulu tarian
ini mengisahkan anak muda bermain-main wau di musim menuai. Kemeriahan tarian
ini tergambar dalam gerak-geri penari-penari yang terdiri daripada anak muda
lelaki dan perempuan.
7. Joget
Tarian yang paling terkenal di Malaysia ini adalah sebuah
tarian yang meriah, dengan rentak yang agak laju. Tarian ini, yang
dipersembahkan oleh pasangan penari dengan gerak-geri pantas yang disulami
pelbagai usikan, berasal dari tarian tradisi Portugis yang diperkenalkan di
Melaka sewaktu era perdagangan rempah di situ.
8. Tarian Asyik
Tarian Asyik merupakan
sejenis tarian Melayu
klasik dari daerah - daerah di Kelantan yang ditarikan di istana raja -
raja Kelantan dan Patani.
Asyik bererti kekasih,
oleh itu tarian ini bersesuaian dengan gerak - geri bersifat lemah lembut dan penuh
dengan ketertiban.
Tarian ini dimulai
dengan sepuluh orang penari masuk ke dewan tarian terlebih dahulu , lalu duduk
bersimpuh dengan tertibnya. Kemudian tampillah Puteri Asyik dan mereka pun mula
menari. Tarian asyik ini ditarikan dalam upacara perkahwinan, iaitu malam
berinai dan malam berinai besar di Istana.
Dari segi sejarah
(Hikayat Patani), Raja Kuning iaitu Raja Perempuan yang memerintah Patani dalam
tahun 1644 ada menyimpan 12 orang penari istana yang menyanyi dan menari
dipanggil Asyik.
Tarian Asyik mempunyai
rentak perlahan dan gemalai, kerana ia ditarikan dihadapan raja dan permaisuri.
Penari asalnya dalam pakaian berkemban, dengan tali pinggang dan mahkota kecil.
Bahagian utama tarian
Asyik terdiri dari duduk bersimpuh dengan gerakan membayangkan haiwan dan
persekitarannya; alunan ombak laut, burung melayang, ikan berenang, gajah
berarak, dan sebagainya. Sesetengah pergerakan menyerupai tarian pementasan Mak
Yong. Tarian Asyik biasanya ditarikan oleh inang remaja di istana.
9. Tarian Ayam Didik
Tarian Ayam Didik
merupakan sejenis tarian Melayu
dikatakan berasal daripada gerakan berlaga ayam, iaitu sejenis sukan yang
diminati oleh orang Melayu pada masa lampau. Tarian ini
dicipta oleh ahli tarian di negeri Perlis dan masyhur di kalangan masyarakat
terutama di Perlis, Kedah,
Pulau Pinang dan bahagian utara Perak.
Tarian Ayam Didik ini
berasal daripada gerakan perlawanan melaga ayam iaitu satu permainan
tradisional orang-orang Melayu dahulu. Tarian ini telah dicipta oleh satu
kumpulan penari di Kangar, Perlis. Tarian ini diringi dengan nyanyian lagu ayam
didik.
10. Tarian Ceracap Inai
Tarian Ceracap Inai
merupakan sejenis tarian rakyat
Melayu
tradisional yang terkenal terutamanya di Johor.
Tarian
Ceracap Inai ini dikaitkan dengan sejarah Kesultanan Melayu
Melaka, semasa baginda mudik ke hulu Sungai Muar. Tarian Ceracap Inai
ini dikatakan berasal dari tarian istana dan ditarikan di hadapan Sultan dan
Pembesar-pembesar negeri di dalam sesuatu keramaian. Oleh kerana itu, Tarian Ceracap
Inai ada unsur-unsur 'menyembah duli' (sembah/ampun), merendahkan diri dan
ditarikan pula kebiasaannya di hadapan 'Raja Sehari'/Pengantin.
Tarian Ceracap Inai
dipersembahkan dengan hiasan seperti 'Bunga-bungaan Emas' dan bercahayakan api
lilin yang memberikan erti membawa kepada sinaran kebahagiaan dan
kesejahteraan. Tarian ini asalnya ditarikan oleh bilangan penari yang ganjil
atau ditarikan berpasangan oleh penari lelaki dan wanita dan boleh juga
ditarikan oleh penari-penari wanita sahaja, Bilangan penari biasanya terdiri
dari 5 - 8 orang. Tarian ini amat terkenal di Kampung Baru Lenga, Batu 28,
Lenga di Daerah Muar.
11. Tarian Sarah
Tarian Sarah merupakan
sejenis tarian rakyat
Melayu
traditional. Tarian Sarah mempunyai irama muzik padang pasir yang rancak yang
mewakili riang gembira. Tarian ini terkenal di kalangan Masyarakat Johor yang
berketurunan Arab di Daerah-daerah Johor Bahru, Batu Pahat dan Muar.
Di Johor,
tarian ini kebiasaannya ditarikan oleh pasangan lelaki sahaja. Mereka menari
beriringan dengan gerakan yang sama dan dalam satu tempo lagu berirama Samrah,
pasangan penari dapat menari secara bergantian dan ini membolehkan pasangan
pertama tadi berehat dan diganti dengan pasangan berikutnya dan demikianlah
seterusnya. (Tarian ini boleh juga ditarikan oleh penari wanita tetapi di ruang
yang berasingan dan tertutup dan dikhaskan untuk penonton wanita sahaja).
Tarian ini juga ditarikan di majlis-majlis keraian dan di majlis-majlis
kekeluargaan seperti majlis kesyukuran dan perkahwinan. Tarian ini juga ada
kalanya berlarutan hingga jauh malam.
12. Tarian Ulik Mayang
Tarian Ulik Mayang ini berasal dari Negeri Terengganu. Dalam
kesenian tarian Melayu, tarian ini mempunyai unsur-unsur pemujaan. Ulik Mayang
ditarikan oleh 10 hingga 15 orang penari. Dahulu Ulik Mayang dimainkan sewaktu
musim puja pantai. Ianya sebagai persembahan kepada penunggu laut supaya tidak
mengganggu nelayan. Terlebih dahulu mayang pinang dipuja serta
digoncang-goncang atas bekas kemenyan. Kemudian mayang pinang tadi akan
berpindah tangan dari seorang ke seorang. Kemuncak tarian ini apabila penari
yang memegang mayang tidak sedarkan diri.
2.3.
Struktur Dan Estetika Tari Melayu
Dalam pembicaraan
tentang estetika atau keindahan tari, jenis-jenis tari yang dilakukan sebagai
pelepas kekuatan emosional dan fisikal tidak akan dibahas, karena dalam tingkat
ini keperluan teknik gerak belum disadari. Keterampilan gerak biasanya dikuasai
secara instingtif dan intuitif. Tari sebagai ungkapan seni mulai hadir ketika
orang mulai sadar akan pentingnya teknik atau keterampilan gerak, dan ketika
itu orang mulai mengatur gerak, artinya mulai ada tuntutan keteraturan atau
bentuk. Sejalan dengan pertumbuhan itu mulai tumbuh kepekaan nilai pengalaman
dan perasaan yang dihayati secara lebih mendalam. Masalah dasar dalam kesenian
adalah pengaturan yang terkendali dari suatu medium dalam rangka mengkomunikasikan
imaji-imaji dari pengalaman manusia.
Dalam Diskusi Tari
Tradisi yang diselenggarakan oleh Dewan Kesenian Jakarta pada Desember 1975,
sejumlah ahli tari kita merumuskan pengertian dasar unsur estetika tari yang
meliputi medium (bahan baku), penggarapan, isi, dan penyajian.
a. Medium atau Bahan Baku
Medium atau bahan baku
tari adalah gerak yang setiap hari kita lakukan. Berdasarkan fungsinya, gerak
dapat dibedakan atas tiga macam, yaitu gerak bermain yang dilakukan untuk
kesenangan pelakunya, gerak bekerja yang dilakukan untuk memperoleh hasil, dan gerak
tari yang dilakukan untuk mengungkapkan pengalaman seseorang atau masyarakat
agar dihayati secara estetika oleh penikmat atau penontonnya.
Sebuah gerakan dinilai
baik jika tujuan gerak tersebut dapat dipenuhi dengan efisiensi maksimal dengan
usaha yang sekecil-kecilnya, sehingga gerakan tersebut dapat dilakukan dengan
mudah dan terkendali tanpa gerak tambahan yang tidak perlu. Ellfeldt (1976:
136) menyebutkan bahwa yang melahirkan gerakan-gerakan yang gemulai, anggun,
indah adalah pengendalian tenaga dalam melakukan gerak.
Ø Teknik
Gerak
Salah satu hal yang
membuat kita dapat merasakan keindahan sebuah gerak tari adalah ketika
pelakunya mampu menarikan dengan kekuatan, kelenturan, dan koordinasi yang
sempurna, sehingga rasa gerak yang dilakukan merambat dan dirasakan oleh
penonton. Kalau penari menggambarkan gerakan terbang, maka penonton pun
seakanakan ikut terbang bersama penari.
Ø Pengaturan
Irama
Medium tari adalah
gerak, sedangkan alat yang digerakkan adalah tubuh. Oleh karena itu, untuk
dapat memahami tari, orang harus memahami bagaimana menggunakan “alat”
tersebut. Esensi tari adalah integrasi tubuh dan jiwa, serta integrasi antara
pengalaman batiniah dan pengalaman lahiriah secara konseptual dan estetika.
b. Penghayatan dan Isi
Tarian seorang penari
di atas panggung merupakan wujud atau citra yang dinamis. Segala hal yang
dilakukan seorang penari menghasilkan sesuatu yang aktual dan dapat diamati
oleh penonton yang mempunyai hubungan tempat, waktu, gaya berat, tenaga, tata
rupa, pengendalian otot, pengaturan cahaya, dan sebagainya. Namun, sebuah
tarian dikatakan berhasil sebagai karya seni bila wujud fisik dalam pentas
seakan-akan tidak ada. Semakin sempurna sebuah tarian, semakin sedikit
aktualitas yang dapat ditangkap.
BAB
III
PENUTUP
3.1.Kesimpulan
Tarian Melayu
melambangkanadat resam dan budayamasyarakat Melayu. Iamemberikan gambaran
sebenarmengenai kehidupan semulajadi dan cara hidup mereka.Perkara yang paling
uniktentang seni tarian olehmasyarakat Melayu adalahsetiap negeri mempunyai
hasiltarian yang beridentitikannegeri masing-masing.
Bentuk pernyataan gerak
estetis dalam kebudayaan Melayu terungkap melalui berbagai cabang kesenian,
baik yang hanya sebagai hiburan maupun yang bermakna ritual. Bentuk tersebut
merupakan penunjang dari seni suara, baik suara manusia maupun suara alat
musik. Kadang-kadang bentuk tersebut sebagai bagian dari lakon sandiwara,
teater, komedi, wayang, dan sebagainya. Bentuk tersebut juga memiliki unsur
gerak yang kuat dan berdiri sendiri, sedangkan unsur lain sebagai penunjang.
Tari Melayu kita temukan sebagai bagian dari bentuk teater Bangsawan, Makyong,
Mendu, dan sebagainya dengan bobot gerak yang tidak sama, namun sejenis. Tari
Serampang XII dipopulerkan sebagai bentuk tari pergaulan yang dilakukan berpasang-pasangan,
bertolak dari irama atau rentak. Demikian pula dikenal penamaan tari atau
bagian tarian yang disebut sebagai rentak Senandung, rentak Mak Inang, rentak
Lagu Dua, dan rentak Pulau Sari yang dibedakan atas penjenisan iramanya.
Tari adalah salah satu
ekspresi budaya yang sangat kaya, tetapi paling sulit untuk dianalisis dan
diinterpretasikan. Mengamati gerak laku sangat mudah, tetapi tidak mengetahui
maknanya. Tari dapat diinterpretasikan dalam berbagai tingkat persepsi. Untuk
memahami maksud yang hendak dikomunikasikan dari sebuah tarian, orang perlu
tahu tentang kapan, kenapa, dan oleh siapa tari dilakukan. Dalam mengukur
kedalaman sebuah tarian atau menjelaskan sebuah pertunjukan dari kebudayaan
lain dituntut pemahaman cara dan pandangan hidup masyarakat yang menciptakan
dan menerima tarian tersebut.
3.2.Saran
Tari Melayu sudah
langka karena aus oleh perkembangan sosial ataupun gejala alamiah, terutama di
daerah asalnya, Sumatera Timur, sedangkan di lain pihak, ada gejala peninggalan
kebudayaan Melayu yang sudah tersebar jauh dari daerah asalnya. Dalam pembicaraan
sehari-hari tidak lagi ada keganjilan mengenai orkes Melayu, tari Melayu,
teater Melayu, lebih-lebih sastra Melayu yang melampaui batas daerah asalnya
itu. Dilihat dari kepentingan komunikasi, gejala pemekaran kebudayaan Melayu
telah menumbuhkan rasa persatuan dalam kehidupan kebangsaan kita. Dalam
sejarah, gejala ini dapat berkembang secara wajar dan telah menyadarkan kita
bahwa kebudayaan Melayu memiliki daya komunikasi yang efektif, sehingga mudah
mengalir dan diterima masyarakat.
Uraian di atas memberikan
kesadaran kepada kita, betapa pentingnya mempelajari aspek penggarapan baru, di
samping kewajiban untuk memperdalam pemahaman nilai-nilai tradisi sendiri. Dari
sumber pustaka yang sangat terbatas diketahui bahwa tari-tarian istana Melayu di masa lalu menuntut
ketekunan dan keterampilan teknis yang cukup tinggi.
Pelestarian dan
pengembangan tari tradisi pada intinya harus berpijak pada ukuran kehidupan
kesenian, dengan tetap menyadari adanya ukuran-ukuran lain. Dalam tari tradisi
diperlukan kelanjutan yang bersifat kreatif serta mengandung unsur pembaharuan,
keutuhan, dan kemantapan sesuai dengan jiwa masa kini.
DAFTAR
PUSTAKA
http://artikelkeren27.blogspot.com/2014/03/seni-tari-melayu-struktur-dan-refleksi.html
Tidak ada komentar:
Posting Komentar